Компромисното решение за Иван Евстратиев Гешов е взето зад кадър. Тогава и за първи път управляващите не могат да спечелят изборите. Най-краткият мандат на първия пост в парламента е едва 19 дни.
Историята на българското Народно събрание помни само един подобен случай с невъзможност за мнозинство за избор на председател като днес и както се случи миналата година.
Знаково е издигането на депутат за първия пост в парламента през 1901 г. “Двете партии, които съставят правителството, не разполагат с достатъчно гласове и няма как да посочат кой да седне най-отпред”, припомня историята проф. Милко Палангурски от Великотърновския университет. За да се развърже възелът, решението е взето след договаряне зад кадър, извън залата.
Това не е изненада, тъй като
в ранните години след
Освобождението депутатите
не са се познавали
с изключение на известни фигури като Захари Стоянов. Но е било практика да се събират в бирарията “Червен рак” (на мястото на фонтана на днешното президентство – б.р.) или в Юнион клуб (срещу Министерството на финансите – б.р.), за да обсъдят кандидатурите, допълва историкът.
Така през 1901 г. за шеф е избран не представител на една от двете формации в управляващата коалиция, а от трета. Демократическата и Прогресивно-либералната партия се отказват в полза на Народната, която не влиза в кабинета, а само получава законодателната власт. Тяхното предложение е за Иван Евстратиев Гешов, бивш директор на БНБ, подписал първата емисия български левове. Неговата политика като лидер е насочена към
близки отношения с
Русия и Великобритания.
Гешов е важна фигура. От 1911 до 1913 г. той е и министър-председател на коалиция между неговата Народна и Прогресивно-либералната партия. Тогава се приемат и едни от най-важните промени в конституцията. Навсякъде думата “княз” се променя с “цар”. Освен това се дава право на монарха да сключва тайни международни договори от името на правителството и страната без одобрение на Народното събрание. Тогава се приема за първи път и пропорционалната система за избор на депутати. Допреди 110 г. всички народни представители са мажоритарни.
Така че 12 години по-рано изборът на Иван Евстратиев Гешов за шеф на парламента едва ли е случаен, въпреки крайно негативното отношение на българския народ към богаташите. Той е милионер. Представлява интересите на едрия капитал, доколкото го има, и на земевладелците. Наследник е на заможна търговска фамилия от Пловдив, която още преди Освобождението разполага с 2 милиона гроша.
Но е компромисна фигура за Демократическата и Прогресивно-либералната партия, които имат нужда от Народната.
И когато на 22 февруари 1901 г. княз Фердинанд открива XI обикновено НС и гласуват за председател, става ясно, че 109 депутати са “за” Иван Евстратиев Гешов, а 46 са пуснали бели бюлетини, тоест “против”. Трите партии, които застават зад банкера, имат общо 96 депутати. Привлекли са още 13 души от останалите 5 формации и независимите.
Представителите от неговата партия подкрепят двупартийната коалиция, чийто премиер Петко Каравелов прави промени в политиката - амнистира участниците в селските бунтове от 1900 г., внася поправки в Закона за изтребление на разбойничеството. Във външната политика търси сближение с Русия. Но не се справя с финансовата криза. Предприема една доста противоречива стъпка, като лишава ромите от избирателни права, която продължава да действа 18 години напред.
Във всичко това Народната партия на Иван Гешов го подкрепя. На практика конфигурацията функционира едва 11 месеца. Оттам нататък лидерът на спечелилата властта и получила мнозинство формация си излъчва председател на парламента и премиер.
И когато на 22 февруари 1901 г. княз Фердинанд открива XI обикновено НС и гласуват за председател, става ясно, че 109 депутати са “за” Иван Евстратиев Гешов, а 46 са пуснали бели бюлетини, тоест “против”. Трите партии, които застават зад банкера, имат общо 96 депутати. Привлекли са още 13 души от останалите 5 формации и независимите.
Представителите от неговата партия подкрепят двупартийната коалиция, чийто премиер Петко Каравелов прави промени в политиката - амнистира участниците в селските бунтове от 1900 г., внася поправки в Закона за изтребление на разбойничеството. Във външната политика търси сближение с Русия. Но не се справя с финансовата криза. Предприема една доста противоречива стъпка, като лишава ромите от избирателни права, която продължава да действа 18 години напред.
Във всичко това Народната партия на Иван Гешов го подкрепя. На практика конфигурацията функционира едва 11 месеца. Оттам нататък лидерът на спечелилата властта и получила мнозинство формация си излъчва председател на парламента и премиер.
В каква обстановка обаче
Гешов е издигнат за шеф на
Народното събрание?.
За първи път изборите са спечелени не от действащите управляващи. Скандали за гешефти тресат предишния кабинет - първото правителство на Рачо Петров, чийто живот е едва 39 дни.
Но има нещо друго - изпълнителната власт според Търновската конституция принадлежи на княза (царя) и той решава кого да посочи. Александър Батенберг, пък и Фердинанд Сакс Кобург са се съобразявали с реалностите.
В края на XIX и началото на XX век схемата за създаване на правителство и парламентарно мнозинство се е различавала съществено от днешната. Според действащата тогава Търновска конституция
князът, или по-късно
царят, сам решава на
кого ще връчи мандат.
Обикновено когато забележи, че правителството се е компрометирало или вече не се ползва с достатъчно доверие, монархът вика лидера на главната опозиционна партия или друг неин представител по своя преценка и му възлага правителство. След това новият премиер и кабинет организират парламентарни избори и почти без изключение печелят мнозинство и продължават да управляват. До следващия срив, който не закъснява. Рядко някоя партия държи властта повече от няколко месеца.
За разлика от днешното законово положение Търновската конституция не изисква председател да се избере на първото заседание. Препирните започват, когато приключва периодът на еднопартийните мнозинства. 1899-а е последната година с еднопартийно правителство. После идва ред на коалициите, обяснява и проф. Веселин Методиев. Но и в единия, и в другия случай са избирали хора с голям обществен авторитет, а това, което се случва днес, показва, че нямаме отношение към авторитетите, допълни професорът историк.
Историята помни рекордно кратки мандати - например Никола Сукнаров, който има общо 19 дни на почетния пост - от 29 ноември до 18 декември 1880 г. Георги Живков, който в два последователни парламента има общо 19 дни на трибуната. В крайна сметка на него общо му се събират повече, защото след това има и трети мандат за още 8 месеца.
Но честа практика е била този, който бие звънеца, да е там за по 2 месеца.
Позицията на председателя на парламента е била важна не само защото води заседанията, но и защото приема указа на княза (а след 1908 г. на царя) за съставяне на правителство. Това де факто е връчване на мандат, както бихме казали днес.
Случвало се е самият той да стане премиер - например Петко Каравелов през 1881 г. и 1884 г. Той изкарва в Министерския съвет 8 години и половина, докато
на трибуната в НС е едва 42
дни за три различни състава.
Стефан Стамболов е начело на парламента 2 г., а на кабинета – близо 7 г.
Издигането и на двамата не е случайно. Царят се е съобразявал с настроенията в мнозинството и е давал мандата на шефа на най-многобройната партия. Рядко на втория или третия човек в йерархията й.
Но правителствата са се задържали за кратко. С изключение на имена като Стефан Стамболов, Петко Каравелов, Димитър Петков, Васил Радославов и Александър Стамболийски. Интересното е, че
статистиката за тяхното
пребиваване на поста
се води в дни, а не в
месеци или години..
Абсолютният минимум е 3 дни. От 9 до 12 август 1886 г. е действало първото правителство на митрополит Климент. Следва третото на Петко Каравелов - едва 4 дни (от 12 до 16 август същата година). Пак 4 дни - от 27 февруари до 3 март 1907 г., начело на МС е Димитър Станчов.
Докато политиката влезе в релси, идват войните и скандалите не секват. После при комунизма 45 години всички предложения се свеждаха отгоре, докато дойде демокрацията с “Развод ми дай”. Но каквито и спорове да е имало, до октомври 2022 г. не се е случвало най-голямата партия да не може да предложи председател. Опозицията винаги е подкрепяла кандидатурите на управляващите.
А днес не е ясно кои са в мнозинството...